dilluns, 1 d’abril del 2013

coses de camions

Si, ja sé que és dilluns i avui a les 6 del matí no he publicat, però aquests dies no he pogut escriure, i se m'acumula la feina. A més, des que hi ha Whatsapp sóc jo el que s'està informant contínuament. I al ritme que va, sovint no dono a l'abast a digerir-ho. Estic intentant gestionar-ho tot, comptabilitzant-ho amb un grapat de coses més i evidentment hi ha moltes hores en que la prioritat no és bombers.

Fa dies que li dono voltes i tinc ganes d'escriure sobre la Campanya de 2013, però és que encara se'n sap molt poca cosa... però be, ja dona per un altre article. Però també vull seguir parlant de camions de bombers i la distribució que se'n fa entre els parcs i fins i tot les regions.

Aquest matí a l'arribar a la guàrdia he vist el 19.40 de baixa... be, ja estava tardant. Això és un pufo de camió. Alguns el tenen per un gran vehicle, que després de la micro-reforma sembla que és de lo milloret... com es nota que ells no el condueixen!

Doncs be, a més de tots els crecs i crocs que fa de normal, els crecs i crocs del canvi (qualsevol dia ens trobarem un pinyó a la cabina enganxat al sostre) i la inclinació lateral que posa els pels de punta quan agafes un tomb (pitjor que els BRP d'IVECO, que ja és dir), i si li sumes que davant no hi ha equip d'aire, que en porta dos als armaris laterals (que vam posar nosaltres) i que s'ha espatllat tot sovint el màstil hidràulic del focus (ara han canviat el comandament electrònic)... avui el tenim de baixa. Aquest cop perquè la cabina no s'aguanta al seu lloc. L'hidràulic i el mecanisme que el subjecta no van prou be i quan van circulant per aquest petit país et pots trobar mirant l'asfalt! Vaja, que la cabina s'aixeca sola!
el 3.20.40 abandonat a la seva sort al pati de Cerdanyola... trist final.

Fa algunes setmanes, algun lumbreres des del centralisme de la "casa" (que existeix) volia recuperar el 3.19.40. Com l'hem criticat tant i el seguirem criticant, van pensar en demanar un BUP a la Regió, i clar sols hi ha aquest, el de Mollerussa i el de Balaguer. Però com els de "províncies" no som rucs vam enviar el de Mollerussa cap a les barcelones... collons!, si el 3.20.40 amb lo cuidadet que el tenien a Mollerussa ara no el volen! Resulta que "la centralitat" va donar de baixa un camió més "jove" que aquest, i ara aquest tampoc el volen. Resultat? 2 camions menys.

Mentre, a Lleida, que som més tontos que ningú regalem el 3.19.30 i ens quedem el 31 amb el triple de quilòmetres i infinitat de prestacions menys (sembla ser que va ser una decisió majoritària de parc, però no conec a ningú que ho entengui ni donés la seva opinió, curiós). Ah, i si ens comparem amb Balaguer, amb moltíssima menys densitat de població i indústria, té a excepció del furgó de salvaments els mateixos vehicles que nosaltres, i evidentment amb molts menys quilòmetres.
comptaquilòmetres del 3.19.30 (abans 3.19.31) 
Així doncs ens quedem amb un BRP vell (per treball), un BUP (que no xuta) i un BUL que porta crosses i va ple de tirites. Fa un parell de guàrdies el BRP va estar de baixa, avui el BUP que repararan a Bellaterra (marxa demà i les properes setmanes el podreu veure per allí). I el BUL és que no té nom., i diuen que el volen canviar per algun d'un parc de voluntaris... no em feu riure. A Lleida som tontos, als parcs de voluntaris no ho son tant. No es deixaran enganyar.

El que s'hauria de fer i des de fa molt temps, és fer una rotació dels vehicles. De la mateixa manera que les mànegues, llances i resta d'equipament dels vehicles va deixar de ser dels vehicles (abans tot anava marcat), els camions haurien d'anar passant de parc en parc en funció del seu quilometratge.
Hi ha vehicles que aviat acabaran amb les rodes quadrades, sense quilòmetres i tindran quinze anys. Altres en canvi en tenen un bon grapat i en canvi molt pocs anys. No necessàriament estic parlant de parcs de bombers voluntaris. Hi ha parcs petits de la Regió de Lleida o de Tarragona (que son els que conec) en que els camions surten poc, s'estan envellint a base d'edat i no de quilometratge. Aquestos haurien d'intercanviar-se amb els vehicles dels parcs que més treballen.
Evidentment, en un primer moment això seria impopular en els parcs on anirien els camions de 150.000 km o més. Però si això es fes, pots realitzar canvis cada 40.000, i tots els parcs tindrien vehicles amb edats i quilometratges similars. El que no és factible és tenir camions de 6 anys amb 30.000 kilòmetres en parcs que sols surten a l'estiu (quan surten) i altres amb 8 i més de 150.000 que treballen diàriament anant a tota mena de serveis.

Com sempre, alguna de les ments pensants sols fa que remenar la perdiu, a més d'intentar que els caps de parc no se'ls rebotin gaire (que tampoc ho poden fer, que per això son un càrrec de confiança)... però treballar eficientment no ho faran, no.

2 comentaris:

Pablo Castro ha dit...

Es una reflexión muy interesante. En efecto hay graves desequilibrios y la rotación podría mejorar la situación.

El problema es que la adecuación de armarios y anclajes de material es una tarea olvidada y que no se valora lo suficiente en la organización. Pocas veces he visto reformar con mimo o adecuar con profesionalidad los soportes de sujeción de las herramientas.

La gente de los parques logra parchear el equipamiento en los armarios con medios mínimos o de fortuna, y si vas y les cambias el camión al poco tiempo, los hundes. No sólo es cuestión del jefe de parque.


Matafocs ha dit...

Done fé de la inestabilitat dels BRP Iveco. En tenim dos per aquí.