dilluns, 12 d’octubre del 2015

Prevenció pedagògica: Visites escolars

Sempre hi ha un detonant per la qual em venen al cap un grapat de preguntes que sovint no tenen resposta i acaben en aquest forat, que alguns llegiu amb interès.

L'última guàrdia ens va visitar una escola. Això ja d'entrada provoca un cert recel. Primer perquè quan entres a bombers ningú et pregunta si t'agraden els nens i menys si estàs disposat a posar-te davant un grapat d'ells a explicar-los què és bombers, ensenyar-los quatre nocions de prevenció a la llar i finalment explicar-los el material que tenim als camions i perquè serveix.
Després d'un grapat d'anys a la casa, ningú, absolutament ningú m'ha explicat com he de tractar amb els nens, ni com parlar-los ni com explicar-los segons quines coses... amb el temps i sobre la marxa vas veient quines coses funcionen i quines no. Però això no hauria de ser així.

En realitat tenim una Escola de Bombers, amb gent que sap perfectament com enfocar aquestes explicacions. Però a mi ningú m'ha vingut a preguntar ni a valorar-me o senzillament a donar quatre instruccions del com ho he de fer.
Tenim una base didàctica feta (l'àrea de prevenció ha realitzat molt bona feina els últims anys). De tota manera fins fa 4 dies al parc no podíem veure res del Youtube i per tant no s'obrien els vídeos de Can Bombers. Algú devia considerar que eren perillosos per nosaltres. En tot cas el vídeo que els passem encara és de Bombers de Barcelona, on hi ha el 080 enlloc del 112. I clar, cada vegada que surt aquest número et toca fer el recordatori.

Però be, diguem que després d'alguns anys amb aquesta història, diguem que li perds la por escènica, i més o menys et marques un discurs que coordinat amb algun company que té prou motivació doncs sembla que te'n vas sortint de manera més o menys digna, sobretot i en acabar les mestres et diuen que ha estat molt instructiu i que creuen que ha estat una gran visita i més si la comparen amb la d'algun any anterior.
Però de vegades t'arriba alguna escola pública, de les que hi poden haver en qualsevol barri de classe mitja/baixa i acabes per una banda no entenent el sistema educatiu i per l'altra preocupat per la manera d'explicar alguns dels conceptes que intentem treballar en alumnes amb poca motivació, dèficit d'atenció i un grapat de problemes que fan que acabis el matí amb una sensació de no haver aconseguit el teu objectiu.
Per una banda caldria fer una mena de curs d'habilitació dels mateixos bombers ens recursos pedagògics per tal de facilitar-nos aquesta labor educativa/preventiva en col·lectius tant vulnerables com son els infants i complementar-ho amb formació específica per tots aquells col·lectius que presenten dificultats. De fet abans de l'estiu va venir un grup de gent procedent d'un centre de persones discapacitades intel·lectuals. Aquella va ser una jornada difícil.
A més de poder completar un pla de visites de les escoles als parcs, per edats, per temàtiques (estiu, hivern, revetlles...) i també d'un de xerrades a les escoles (que sembla molt bonic però que no existeix) ens fa falta tota l'habilitació per a fer aquesta activitat, que per alguns es fa feixuga, altres s'hi senten còmodes però que en realitat anem, pedagògicament parlant, amb una mà davant i una darrera.

Un Àrea de prevenció pedagògica no només hauria de treballar els continguts sinó també la forma d'arribar al col·lectiu al qual s'adreça, més quan a dia d'avui hi ha un grapat de problemes i nens amb carències importants.

1 comentari:

Pablo Castro ha dit...

Interesante repaso al tema, Alfons.

Yo he compilado material e inquietudes también aquí.
http://www.espaibombers.cat/material-didactico-sobre-prevencion-t168.html

Los vídeos de Barcelona explican muy por encima algunos riesgos que no son fáciles de explicar (electricos), y simplifica mucho la gestión del confinamiento, que de sencillo no tienen nada. Es muy infantil para algunos públicos escolares.